امکانات سیستم های هوشمند ساختمان

امکانات و قابلیت های سیستم هوشمند ساختمان

سیستم روشنایی:

قطعا یک خانه چراغ های زیرکابینتی ، چراغ سقفی ، دیواری ، رومیزی ، هالوژن ، چراغ های تزئینی دارد که همگی تفکیک یا گروهی قابل اجرا هست اما چگونه خانه به این بزرگی و این همه چراغ را باید تک تک کنترل کرد که در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها کمک کرد ؟ در جشن ها یکسری از چراغ های تزئیناتی روشن شود و بقیه روشنایی ها خاموش باشد؟ یا حتی بتوان بعضی از چراغ ها را دیم کرد مخصوصا در زمان مطالعه و زمان خوابیدن ؟ یا حتی در مکان های رسمی اداری با یکسری سنسور ها شدت نور را کنترل کرده و نور محیط بسته به حضور افراد و پرسنل اداری تنظیم شود که از مصرف بیهوده جلوگیری شود ؟ همه این موارد تنها با هوشمند شدن سیستم روشنایی قابل کنترل هست و دغدغه های مدیریت آنرا برطرف می نماید.

سیستم هوشمند کنترل پرده / کرکره / سایبان در یک ساختمان :

با استفاده از سیستم هوشمند می توان به راحتی انواع مدل های پرده، کرکره ، سایبان را به روش های مختلف کنترل نمود. و حتی با هر جنس پارچه ای که باشد، بطور مثال  کتان ، حریر و ابریشم  …… شما می توانید پرده هوشمند داشته باشید ، با این سیستم می توانید با لمس از کلیدهای هوشمندو لمس روی گوشی  و تاچ پنل در قالب های دستوری مختلف همچون دستور مستقیم که تمامی پرده ها باز یا بسته شوند ، یا فقط چندتا پرده باز شود و یا زیرپرده ای ها بسته باشد و پرده رویی باز شود  و یا حتی با ارسال پیام کوتاه از راه دور نیز آنها را کنترل نمود. در سیستم هوشمند پرده ها می توانند در صورت تمایل کاربر به صورت اتوماتیک در زمان های مختلف مثل غروب آفتاب و یا تحت عواملی همچون شدت نور داخل و خارج ساختمان و یا شدت گرمای محیط باز و بسته شوند بدون آنکه نیاز به صرف وقت خاصی یا نگرانی و دلهره ای جهت مدیریت وضعیت پرده ها باشد.

سیستم آبیاری گل و گیاه

آبیاری هوشمند سیستمی است که آبیاری زمین و گل و گیاه های  مورد نظرتان را با توجه به نیاز خود می توان آن را  زمانبندی کرد،و به صورت خودکار، در زمان های مختلف مثل گرمای زیاد و یا خشک شدن ، زمین را آبیاری می کند.  برخلاف کنترلر (کنترل کننده) های آبیاری قدیمی که بر اساس برنامه ها و تایمرهای از پیش تعیین شده عمل می کنند، در آبیاری هوشمند می توان  آب و هوا، شرایط خاک، تبخیر و میزان آب مورد نیاز هر  گیاه بسته به نوع ان را می سنجند و به شکل خودکار زمانبندی آبیاری را برای شرایط حال حاضر محل به صورت اتوماتیک تنظیم می کنند. برای مثال : زمانی که دما افزایش بیابد یا میزان بارش کم شود، و زمین خشک باشد و خاک رطوبت نداشه باشد،یاآبیاری هوشمند با توجه به  نوع خاک و تعداد دفعات و مدت آبیاری را تشخیص داده و مقدارآبیاری را تنظیم می کند. شما می توانید همانطور که در منزل نشسته اید، یا مسافرت هستید ، یا اداره مشغول فعالیت هستید ، یا در سفر هستید ، یا در کشور خود نباشید زمین و فضای مورد نظر را با گوشی همراه هوشمند و یا تبلت  خود کنترل، آبیاری و کوددهی کنید.

سیستم سرمایش و گرمایش:

برای کنترل دمای فضاهائی که به وسیله دستگاههای تهویه مطبوع صورت می پذیرد ، دمای مطلوب بوسیله کاربر تنظیم گردیده و دستگاهها شروع به فعالیت می نمایند و زمانی که دمای فضا به حد مورد نظر رسید دستور توقف فعالیت آنها توسط برنامه ای که از پیش تعریف شده  و برای آن برنامه نویسی شده صادر می گردد. چنین برنامه ریزی ای منجر به کاهش قابل توجه ایی در مصرف انرژی می شود ( برای نمونه در ساختمان هایی که ازکولرهای اسپلیت استفاده می شود با توجه به مصرف بالایی که این مدل از کولرها دارند و در درازمدت هزینه های زیادی را بر دوش خانوارها تحمیل می کنند با استفاده و بکارگیری سیستم هوشمند می توان قسمت زیادی از این هزینه ها را کاهش داد چرا که از این راه میتوان بر روشن یا خاموش بودن دستگاهها نظارت نمود و در بهترین حالت از آنها استفاده نمود.

مورد دیگر در مورد فن کوئلها ی موجود در یک ساختمان و یا در یک فضا است که در شیوه های سنتی نمیتوان بصورت گروهی آنها کنترل و نظارت نمود اما در روش سیستم هوشمند این مشکل برطرف شده و میتوان بر همه آنها حتی بصورت گروهی توسط یک کلید نظارت و کنترل داشت.ضمن اینکه اگر حتی پنجره ای یا دربی باز باشد سیستم بصورت خودکار تشخیص داده و دستگاه را خاموش نموده و از این طریق مانع به هدر رفتن انرزژی می گردد.اما در روش سنتی این کار امکان پذیرنیست. به عنوان نمونه ترموستاتهای سنتی در امکان عمومی نظیر بیمارستانها و یا ادارات قادر به  تشخیص عدم حضور کارکنان نیستند و در حالیکه سیستم هوشمند وضعیت را تشخیص داده و بطور اتوماتیک سیستم را خاموش می نماید و با این کار موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد. و جالب اینکه کلیه امور مربوط به روشن یا خاموش بودن و تنظیم دما را می توان در سیستم هوشمند چه در مکان و چه در آنسوی کره زمین بربستر اینترنت کنترل و برنامه ریزی کرد.

سیستم کنترل از راه دور هوشمند ساختمان :

شما میتوانید تمامی تجهیزاتی برقی که در منزل دارید از راه دور کنترل کنید. مثال : وقتی شما عجله دارید و باید خودتون را به مقصد برسانید اصلا فرض کنید مصاحبه و قرار کاری مهمتون دیر شده شما فقط اماده میشوید و از خانه خارج میشوید و تلوزیون و چراغ ها وکولر ها روشن هست شما به قرار کاریتون میرسید برای اینکه در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید کافیه از همون راه دور با گوشیتون سناریو خروج را بزنید که تمام تجهیزات به حالت خاموش میرود.

سیستم کنترل موارد امنیتی و حفاظتی در یک ساختمان هوشمند :

از جمله قابلیهای مورد استفاده در سیستم هوشمند بکارگیری دزدگیر و دستگاههای نظارتی از جمله دوربین های مدار بسته است. که علاوه بر دقت بالا کلیه امکانات دستگاهای مورد نظر مثل ارسال اس ام اس بکار را گرفته شده و نیز میتوان با سیستم های هوشمند دیگر آنها را ادغام نمود. بطوریکه فرد غریبه ای وارد ساختمان گردد سیستم امنیت فعال شده و با به صدا در آوردن آژیر در محل  و ارسال پیامک صاحب خانه رامطلع می نماید.

سیستم کنترل تردد هوشمند :

این سیستم فقط کاربردش  در ساختمان های اداری، تجاری، بیمارستان ها و در مجموع ساختمان های عمومی هست ، با پیاده سازی  و اجرا این سیستم رفت و آمد افراد و وسائط نقلیه کنترل می شود قابلیت مانیتورینگ و کنترل رفت و آمد افراد و نیز تعریف محدوده دسترسی افراد به فضاهای مختلف با توجه به سمت و جایگاه آنها از مزایای بارز و دقیق این سیستم هوشمند می باشد.

سیستم کنترل تجهیزات صوتی و تصویری:

یکی دیگر از امکانات سیستم هوشمند ، کنترل کلیه دستگاههایست که با ریموت کنترل و از طریق امواج IR  کار می کنند مثل کولر و تلویزیون و …. یعنی اینکه در سیستم هوشمندکد های ریموت را می توان به کلید های هوشمند نصب شده در ساختمان و یا به گوشی موبایل انتقال داده و از طریق آنها بر تمای دستگاهها و با استفاده کلید و یا نرم افراز در گوشی  کنترل کرد و بکار گرفت و دیگر نیازی به کنترل ریموت های متععد نبود.

سیستم هوشمند مدیریت فضای پارکینگ:

شاید بارها  و بار ها برای شما اتفاق افتاده باشد که برای پیدا کردن فضای خالی در پارکینگ های بزرگ مجبور به جستجوهای طولانی وساعت های طولانی و بعضاً خسته کننده شده باشید مخصوصا در شهر های بزرگ مثل تهران . تکنولوژی به راننده این امکان را می دهد تا در کوتاهترین زمان به نزدیکترین فضای خالی هدایت شده و ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی با روحیه ای بهتر و سرحال تر  به امور روزانه خود بپردازد.

سیستم هوشمند زمانبندی، هدایت و کنترل قابل اجرا در ساختمان:

کلیه سیستم های هوشمند در ساختمان قابلیت زمانبندی براساس نیاز و درخواست کارفرما را دارا می باشند. شما میتوانید تمامی فعالیت های روزانه خودتون رو در زمان مناسبی که خودتان میخواهید کنترل کنید مثال با غروب افتاب روشنایی ها روشن شود و پرده ها بسته شوند. در نبودن شما به گل و گیاهتان آبرسانی در زمان های مشخصی شود .

 کنترل وضعیت اجرایی تجهیزات هوشمند :

در عصر حاضر خیلی سریع و آسان  می توان به اطلاعات موجود در تجهیزات هوشمند دسترسی پیدا کرد. و این اطلاعات قابل نمایش  و برنامه ریزی در کلیه دستگاههایی است که قابلیت نمایش دارند از قبیل کامپیوترها و تب لت، لپ تاپ وگوشی های موبایل با سیستم عامل اندروید و آی او اس .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *